سهند شاکر

طراح دیجیتال

کارشناس برندینگ و هویت بصری

متخصص سئو و بهینه سازی وب

عکاس

سهند شاکر

طراح دیجیتال

کارشناس برندینگ و هویت بصری

متخصص سئو و بهینه سازی وب

عکاس

نوشته های بلاگ

تاثیر تیم برتون بر تاریخ سینمای نوین

اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹ عمومی
تاثیر تیم برتون بر تاریخ سینمای نوین

 

تیم برتون خالق جهانی جدید است

چکیده

پیش از این در ویدئو معرفی اثار تیم برتون با هم نگاهی به تمام فیلم‌های او انداخته بودیم اما در این مقاله با شما عزیزان نگاهی خواهیم انداخت به تمام تاثیرات تیم برتون بر تاریخ سینما و داستان های مصور، به بازیگرانی که به سینما معرفی کرد، به شخصیت‌هایی که خلق کرد و به فیلم‌هایی که با آن‌ها برگ جدیدی از تاریخ سینما را نوشت.

زندگی‌ نامه تیم برتون

او متولد ۱۹۵۸ در بربنک، شهری زیبا و آرام در حاشیه کالیفرنیا است. تیم برتون دوران کودکی سختی را گذرانده به طوری که به گفته خودش در کتاب “برتون به روایت برتون” پدر و مادرش پنچره اتاقش را کور کرده بودند و نور فقط از شکافی ۱۰ سانتی وارد اتاقش می‌شد.

او در کودکی علاقه زیادی به فیلم‌های ترسناک و فانتزی آن دوران داشته و بارها از وینسنت پرایس به عنوان کسی که زندگیش را تغییر داده نام برده، تیم برتون در سال ۱۹۷۹ فارق التحصیل می‌شود و پس آن در کمپانی دیزنی کارش را آغاز میکند و در انیمیشن‌های موفق “دیگ سیاه” و “روباه و سگ شکاری” همکاری می‌کند، برتون درباره آن دوران می‌گوید: هیچوقت با سبک هنری و نقاشی‌های دیزنی ارتباط برقرار نکردم و ترجیح دادم از آن‌ها جدا شوم. اما در آن دوران تیم برتون اولین انیمیشن کوتاه خودش را به نام “وینسنت” می‌سازد، این انیمیشن در سبک استاپ-موشن ادای دینی به وینسنت پرایس است. پس از آن هم او فیلم کوتاه “فرنکن وینی” را می‌سازد که در آینده آن را تبدیل به انیمیشنی بسیار موفق می‌کند.

پس از جدایی برتون از دیزنی زندگی او وارد مسیری می‌شود که تیم برتون امروز را می‌سازد و تاریخ سینما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

چه افرادی به سینما معرفی کرد؟

برتون را همواره به عنوان کارگردانی بازیگرساز می‌شناسند و به جرات می‌توان گفت در این زمینه جزو پیشتازان است، در این لیست نگاهی خواهیم انداخت به سه بازیگر که توسط برتون به محبوب‌ترین و برترین چهره‌های سینما تبدیل شده‌اند.

مایکل کیتون

تا پیش از بیتل‎جوس و بتمن هیچگاه بازیگر مطرحی نبوده، اما او در فیلم بیتل‌جوس به یک ستاره تبدیل می‌شود که در ادامه مقاله بیشتر درباره این فیلم صحبت خواهیم کرد. پس آن کیتون در فیلم بتمن نقش کاملا متفاوتی را بازی می‌کند و توانایی‌های خود را بیش از پیش به نمایش می‌گذارد. مایکل کیتون در ۲ فیلم دیگر نیز با برتون همکاری می‌کند که هر ۲ فیلم بسیار موفق بوده‌اند. اما بی‌تردید می‌توان گفت ظهور این بازیگر توانا که هر طرفدار سینما او را تحسین می‌کند به دلیل اعتمادی بود که تیم برتون به او داشت.

جانی دپ

ادوارد دست قیچی اولین تجربه سینمایی جانی دپ است. درباره انتخاب جانی دپ برای این نقش روایت جالبی از زبان تیم برتون و جانی دپ در کتاب “برتون به روایت برتون” نقل شده است که خواندن آن خالی از لطف نیست. جانی می‌گوید در آن دوران مشغول بازی در سریال ۲۱جامپ استریت بودم، سریالی که هیچ‌وقت از بازی در آن لذت نمی‌بردم و عمدا در آن بد بازی می‌کردم تا شاید اخراج شوم اما یک روز با من تماس گرفتند و گفتند تیم برتون برای فیلم جدیدش به دنبال بازیگر می‌گردد و می‌خواهد با من مصاحبه کند. سردرگم بودم و انتظار همچین اتفاقی را نداشتم سر انجام به دیدن برتون رفتم و بعد از کمی صحبت به خانه بازگشتم. پس از چند روز که شدیدا ناامید بودم تلفن زنگ خورد و گفتند برای نقش ادوارد انتخاب شده‌ام.

تیم برتون هم درباره ماجرای انتخاب جانی دپ می‌گوید توسط کمپانی وارنر برای انتخاب تام کروز در فشار بودم ولی پس از ملاقات با جانی دیدم چشم‌های او همان معصومیتی را دارد که ادوارد نیاز دارد.

جانی دپ با فیلم ادوارد دست قیچی به سینما معرفی می‌شود و فیلم‌های زیادی را با تیم برتون همکاری میکند. او پدرخوانده فرزندان تیم برتون هم است.

ویونا رایدر

او همان دختر بچه عجیب فیلم بیتل‌جوس است. کشف بزرگ تیم برتون، زمانی که ویونا رایدر توسط تیم برتون برای بازی در نقش لیندا انتخاب شد تنها ۱۶ سال داشت

و آن دختر بچه تا به امروز در بیش از ۴۰ فیلم و سریال ایفای نقش کرده و ۲ جایزه معتبر هم در کارنامه‌اش دیده می‌شود. از فیلم‌ها و سریال‌های او می‌توان به “سیمونه” “بیتل‌جوس” “ادوارد دست قیچی” و “قوی سیاه” در سینما و “دوستان” “خانواده سیمپسون‌ها” و “چیزهای عجیب” در تلویزیون اشاره کرد.

در ادامه شاید بتوان بازیگران زیر را هم به عنوان افرادی که تیم برتون نقش زیادی در شهرتشان داشته نام برد.

دنی دویتو

هلنا بولهام کارتر

ایوان مک گروگر

بیلی کروداپ

سارا جسیکا پارکر

لیسا ماری

ناتالی پورتمن

تیم برتون چه رکوردهایی را جا به جا کرد؟

تیم برتون دارای ۲ رکورد ویژه در تاریخ سینما است.

نخستین رکورد او مربوط به فیلم بتمن در سال ۱۹۸۹ می‌شود که با فروش ۸۰۰ میلیونی چندسال به عنوان پرفروش ترین فیلم سینما به شمار می‌آمد. رکورد دیگر او هم با فیلم آلیس در سرزمین عجایب رقم خورد جایی که توانست

نخستین فیلم ۱ میلیاردی تاریخ سینمای دیزنی را به نام خود ثبت کند.

چه تاثیری در سینمای فانتزی و تخیلی گذاشت؟

تیم برتون را به عنوان خالق رویا می‌شناسند، او ابتدا با فیلم “بیتل‌جوس” روایتی جدید از  دنیای زیرین را به پرده سینما برد و طنز و وحشت را در کنار هم قرار داد. سپس با “ادوارد دست قیچی” سینمای فانتزی را بسیار دراماتیک به تصویر کشید و دید جدیدی از سینمای فانتزی به جهان نشان داد.

با “کابوس پیش از کریسمس”، “عروس مرده” و “فرنکن وینی” سبک استاپ-موشن را بار دیگر زنده کرد و با “چارلی و کارخانه شکلات سازی” و پس از آن با “آلیس در سرزمین عجایب” سینمای کودک را وارد مرحله جدیدی کرد.

تیم برتون چه تاثیری در سینمای داستان‌های مصور و شخصیت بتمن گذاشت؟

پیش از آغاز این بخش است لازم به ذکر است که از خلق شخصیت بتمن بیش از ۸۰سال میگذرد. فیلم “بتمن” در سال ۱۹۸۹ که تیم برتون آن را کارگردانی کرد یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های دوران خود بود و باعث شد تا راه برای دیگر فیلم‌های کمیک بوکی مانند “شوالیه تاریکی”، “بتمن علیه سوپرمن”، ” اسپایدرمن” و “اونجرز” که امروزه سینما به تسخیر درآورده‌اند باز شود.

در فیلم “بتمن” ما برای اولین بار در تاریخ این شخصیت شاهد لباسی کاملا سیاه هستیم که تا به امروز آن استفاده می‌شود. در این فیلم با با بتموبیل و بت‌وینگ جدید روبه رو می‌شویم و بت‌کیو ظاهری متفاوت به خود می‌گیرد.

فیلم “بتمن” نخستین فیلم اسکار گرفته در فیلم‌های داستان‌های مصور است، این پس از سال ۱۹۶۵ که آدام وست فقید در نقش بتمن ظاهر شد و ریتمی شاد و کودکانه داشت، توانست شخصیت بتمن را به شخصیتی که امروز می‌شناسیم تبدیل کند.

او چه تاثیری در فرهنگ امریکایی و دیگر فیلم‌ها گذاشت؟

باز هم باید درباره بیتل‌جوس صحبت کنیم، مسلما در بسیاری از فیلم‌ها ازفیلم بیتل‌جوس شنیده‌اید یا دیالوگ‌هایی مانند “هیچ‌وقت سه بار اسمش رو نگو” به گوشتان خورده است، این‌ها از تاثیراتی است که فیلم بیتل‌جوس با گذاشت بیش از ۳۰سال از اکرانش همچنان در فیلم‌های دیگر می‌گذارد و به گفته بسیاری دیالوگ‌های این فیلم در فرهنگ امریکایی جاودان شده‌اند.

فیلم‌شناسی

ماجراجویی بزرگ پی‌وی  ۱۹۸۵

بیتل‌جوس  ۱۹۸۸

بتمن  ۱۹۸۹

ادوارد دست قیچی  ۱۹۹۰

بازگشت بتمن ۱۹۹۲

کابوس قبل از کریسمس  ۱۹۹۳

اد وود ۱۹۹۴

مریخ حمله میکند ۱۹۹۶

اسلیپی هالو  ۱۹۹۹

سیاره میمون‌ها  ۲۰۰۱

ماهی بزرگ  ۲۰۰۳

چارلی و کارخانه شکلات سازی  ۲۰۰۵

عروس مرده ۲۰۰۵

سوئینی تاد  ۲۰۰۷

آلیس در سرزمین عجایب  ۲۰۱۰

سایه‌های تاریک  ۲۰۱۲

فرنکن وینی  ۲۰۱۲

چشمان بزرگ  ۲۰۱۴

خانه دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب  ۲۰۱۶

دامبو  ۲۰۱۸

نتیجه‌گیری

بی‌تردید این‌ها خلاصه‌ای از تاثیرات تیم برتون بر تاریخ سینما بوده‌اند و می‌توان گفت تیم برتون جزو نام‌های ماندگار در تاریخ هنر و تاریخ سینما است.

تیم برتون خالق جهانی جدید است.

Taggs:
۳ Comments
  • آرمین ۸:۱۶ ب٫ظ اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹ پاسخ

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

    • آرتین ۸:۱۸ ب٫ظ اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹ پاسخ

      لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

  • آرمان ۸:۱۶ ب٫ظ اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹ پاسخ

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

Write a comment