سهند شاکر

طراح دیجیتال

کارشناس برندینگ و هویت بصری

متخصص سئو و بهینه سازی وب

عکاس

سهند شاکر

طراح دیجیتال

کارشناس برندینگ و هویت بصری

متخصص سئو و بهینه سازی وب

عکاس

نوشته های بلاگ

سمفونیک متال: زمانی که موسیقی به اوج می‌رسد

اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹ عمومی, موسیقی
سمفونیک متال: زمانی که موسیقی به اوج می‌رسد

پیشگفتار

مسلما برای دوستانی که تازه وارد دنیای موسیقی متال می‌شوند، درک تفاوت سبک‌ها از هر چیزی دشوار تر است.

در این مقاله نگاهی خواهیم انداخت به سبک سمفونیک متال، سبکی نسبتا ناشناخته در کشورمان.

 

سمفونیک متال چیست؟

بیایید از تعریفی ساده شروع کنیم، روایت یک داستان عمدتا فلسفی و یا عاشقانه به زبان متال شاید راحتترین تعریف ممکن باشد.

حال با تعریفی جامع تر به سراغ ادامه مطلب می‌رویم، این سبک را می‌توان زیر شاخه‌ای از هوی متال دانست در این سبک عناصر اپرا برای آفرینش یک دنیای جدید در خدمت موسیقی متال در می‌آیند و نباید از مهمترین عنصر این سبک یعنی یک خواننده زن با صدای اپرایی غافل شد که در ادامه مقاله به معرفی و بررسی کارنامه برخی از این افراد خواهیم پرداخت.

اما این سبک چگونه خود را از دیگر سبک‌ها متمایز می‌کند و به یکی از دل نشین ترین سبک‌های موسیقی تبدیل می‌شود؟

شاید در نگاه اول متوجه تاثیر کلیدی کیبورد در فضا سازی شده باشید، کیبورد در کنار برخی سازهای کلاسیک مهمترین نقش را در ساخت فضا و جو حاکم بر این سبک داراست چرا که گیتار و گیتار بیس در این سبک از گوتیک متال و بعضا ملودیک متال الگو برداری می‌کنند.

حال اگر این سبک موسیقی را تا کنون گوش نداده اید

چشمان خود را ببندید و خود را در دنیایی عاشقانه و تاریک تصور کنید به صدای زنی در آن دور دست ها گوش کنید که چگونه داستان زندگی تراژدیک خود را برای شما تعریف میکند و با نوع بیان خود را شما را پله پله به اوج داستانش نزدیک می‌کند، شما را از زمین بلند کرده و در دل این داستان قرار می‌دهد و با شما این روایت را به پایان می‌برد.

بله درست متوجه شدید فضا سازی و تصویر سازی دقیقا همان ویژگی است که سمفونیک متال را از دیگر سبک‌ها جدا می‌کند.

سمفونیک متال آمده تا مدتی شما را از دنیای نازیبای این روز‌ها جدا کند و به شما دنیای جدیدی نشان دهد درست مانند دنیای تاریک اما زیبای تیم برتون.

آغاز سمفونیک متال

درباره پیدایش این سبک نظرها بسیار متفاوت است برخی خالق این سبک را گروه سلتیک فراست ( celtic frost) می‌دانند

که در آلبومی به نام ” داخل پاندمونیم” ( Into the Pandemonium ) باعث پیدایش این سبک شد، شاید اولین آهنگ این سبک را بتوان ” ایره می‌میرد” (Dies Irae) از گروه بیلیور (believer) دانست. اما بی تردید شهرت و تکامل این سبک را مدیون گروه نایتویش ( nightwish) هستیم که در آلبوم ” فرشتگان اول سقوط می‌کنند” (Angels Fall First) سبک سمفونیک متال را به وارد مرحله جدیدی کرد و در این سال‌ها همواره به عنوان یکی از برترین‌ها در این سبک باقی ماند.

شهرت با فرشتگان اول سقوط می‌کنند

حال پیش از آنکه به سراغ معرفی گروه‌ها و خواننده‌ها برتر سبک سمفونیک متال برویم بهتر است با هم نگاهی بی‌اندازیم به اولین آلبوم مطرح در این سبک.

“فرشتگان اول سقوط می‎کنند” اولین آلبوم گروه فنلاندی نایتویش ( nightwish) است که در ابتدا با ۷ آهنگ و ۵۰۰ نسخه در سال ۱۹۹۷ منتتشر شد، و بعدها ۲ آهنگ نیز به این آلبوم اضافه شد. نسخه اصلی و اورجینال این آلبوم امروزه جزوه آلبوم‌های کلکسیونی به شمار می‌آید و یه نسخه از آن در سال ۲۰۱۲ به قیمت ۱۱۳۷.۲۳دلار فروش رفت.

توماس هولوپاینن (Tuomas Holopainen) زمانی متن ترانه‌های این آلبوم را نوشت را که در ارتش فنلاند خدمت می‌کرد تو در سال ۲۰۰۸ در مصاحبه‌ ای گفت:

” جرقه پیداییش این آلبوم در آگوست ۱۹۹۶ خورد زمانی که در یک کمپ مسقر بودیم و ما در کابین تابستونی من اسکان داشتیم و با دوستان آهنگ می‌خوانیدم کباب درست می‌کردیم، درست در همان زمان بود که تلنگر تشکیل یک گروه به من زده شد. اما بلند پرواز‌تر از آن بودیم که کارمون رو به یه گیتار آکوستیک و یک کیبورد شروع شدیم، ما یک جهش می‌خواستیم، چون این سبک‌های مرسوم برای ما کسل کننده بود. نکته جالب در مورد “فرشتگان اول سقوط می‎کنند” این بود که این آلبوم فقط قرار بود یه نسخه آزمایشی باشه تا اوون رو برای استدیوها بفرستیم. اما اسپینفارم (spinfarm) اوون رو شنید و گفت واقعا کامل پس ما بدون هیچ ریمیکس و تغییری این آلبوم رو منتشر کردیم. قبلا کمی احساس شرمندگی داشتم بابت اوون آلبوم اما امروز وقتی به گذشته نگاه می‌کنم به کار خودم تیمم افتخار می‌کنم. “

تا به امروز بیش از ۵۰هزار نسخه از این آلبوم به فروش رفته و اعضای گروه نایتویش ( nightwish) از جمله تاریا ترونن (Tarja Turunen) به شهرت بسیاری رسیدند.

معرفی برخی گروه‌های سبک سمفونیک متال

نایتویش ( nightwish)

این گروه همان طور که پیش‌تر به آن اشاره شد در سال ۱۹۹۶ در فنلاند شکل گرفت و از پیشگامان این سبک به شمار می‌آید. موسسین این گروه توماس هولوپاینن (Tuomas Holopainen)، تاریا ترونن (Tarja Turunen) و امپو ورینن (Emppu Vuorinen) بودند.

شهرت اصلی سمفونیک متال را شاید باید از این گروه و صدای تاریا ترونن (Tarja Turunen) دانست. تاریا پس از ۵ آلبوم با این گروه قطع همکاری کرد.

نگاهی به آلبوم‌ها

  • Angels Fall First 1997
  • Oceanborn1998
  • Wishmaster 2000
  • Century Child 2002
  • Once 2004
  • Dark Passion Play 2007
  • Imaginaerum 2011
  • Endless Forms Most Beautiful 2015
  • Human : nature 2020

زاندریا (Xandria)

این گروه در سال ۱۹۹۴ شکل گرفت و در آغاز با سبک پاور متال فعالیت می‌کردند. اما در سال ۱۹۹۹ بعد از وقفه‌ای به مدت ۲سال با سبک سمفونیک متال بازگشتند و امروزه به عنوان یکی از مهمترین گروه‌های این سبک شناخته می‌شوند.

اعضا گروه

مارکو هئوبام (Marco Heubaum)

گریت لم (Gerit Lamm)

فلیپ رستمایر (Philip Restemeier)

استیون وسو (Steven Wussow)

اما قابل توجه‌ترین نکته درباره گروه زاندریا این است که هیچ‌گاه اعضای این گروه تغییر نکرده است.

سمفونی اکس (Symphony X)

شاید در کنار کملوت تنها گروه مطرح غیر اروپایی در این سبک باشند. سمفونی اکس سال ۱۹۹۴ در امریکا تشکیل شد. این گروه کار خود را با سبک پراگرسیو متال شروع کرد و در برخی از آلبوم‌هایش شاهد ترانه‌هایی در سبک سمفونیک متال هستیم.

اپیکا (Epica)

گروهی هلندی ملقب به “شن‌های سحرا” این گروه در سال ۲۰۰۲ شکل گرفت و عمده شهرت خود را بخاطر سبک گوتیک متال آلمانی زبان خود بدست آورد. با اینکه این گروه به نسبت بسیاری از گروه‌های سبک سمفونیک متال قدمت کمتری دارد اما به جرات می‌توان گفت در کنار گروه نایتویش و زاندریا جزو برترین‌های این سبک به شمار می‌آیند.

آلبوم‌ها

  • The Phantom Agony 2003
  • Consign to Oblivion 2005
  • The Divine Conspiracy 2007
  • Design Your Universe 2009
  • Requiem for the Indifferent 2012
  • The Quantum Enigma 2014
  • The Holographic Principle 2016

معرفی تاریا ترونن

حال که به پایان این مقاله نزدیک می‌شویم نباید از معرفی یکی از الهام بخش‌ترین و تاثیر گذارترین افراد سبک سمفونیک متال چشم پوشی کنیم.

تاریا ترونن متولد ۱۹۷۷ در فنلاند و یکی از موسسین گروه نایتویش به شمار می‌آید. که پس از جدایی از گروه نایتویش با نام مستعار تاریا فعالیت خود را ادامه داد. او یک خواننده اشعار سوپرانویی ( اشعار اکستر اپرایی که در گام‌های بالایی از صدا خوانده می‌شوند) است که قدرت صدایش به سه اکتاو می‌رسد.

تاریا فعالیت خود را در سال ۱۹۹۶ همراه با گروه نایتویش آغاز کرد و تا سال ۲۰۰۴ در این گروه ماند و در کریسمس ۲۰۰۴ اولین آهنگ شخصی خود را منتشر کرد.

تاریا به دلیل صدای خاص خود هموراه مورد توجه و احترام منتقدان چه در زمینه موسیقی کلاسیک و چه در زمینه موسیقی متال و سمفونیک متال بوده و در سال ۲۰۰۳ در روز ملی استقلال فنلاند هم جزو میهمانان رئیس جمهور بود.

تا کنون بیش از ۱۰۰هزار نسخه از ترانه‌های فردی او به فروش رفته که این آمار او را در لیست ۵۰″خواننده زن مستقلی که بیشترین فروش را داشته‌اند” قرار می‌دهد.

نگاهی به آلبوم‌ها تاریا

آلبوم‌های راک

  • My Winter Storm 2007
  • What Lies Beneath 2010
  • Colours in the Dark 2013
  • The Shadow Self 2016
  • In the Raw 2019

آلبوم‌های زمستانی

  • Henkäys ikuisuudesta 2006
  • From Spirits and Ghosts (2017

آلبوم‌های کلاسیک

  • Ave Maria – En Plein Air 2015

همراه با نایتویش

  • Angels Fall First 1997
  • Oceanborn 1998
  • Wishmaster 2000
  • Century Child 2002
  • Once 2004

جمع بندی

سبک متال شاید برای سلیقه بسیاری مناسب نباشد اما سبک سمفونیک متال با حال و هوای اپرایی خود برای گوش هر شنونده‌ای جذاب خواهد بود. چرا این سبک حاصل آمیزش هنر کلاسیک و اپرایی با موسیقی متال است.

Taggs:
Write a comment