سهند شاکر

طراح دیجیتال

کارشناس برندینگ و هویت بصری

متخصص سئو و بهینه سازی وب

عکاس

سهند شاکر

طراح دیجیتال

کارشناس برندینگ و هویت بصری

متخصص سئو و بهینه سازی وب

عکاس

نوشته های بلاگ

چگونه گرافیست شویم؟

اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹ طراحی, عمومی
چگونه گرافیست شویم؟

مسلما وقتی در ابتدای راه هستید با این سوال درگیر خواهید بود. در این مقاله سعی می‌کنیم به این سوال با توجه به تجربیات شخصی جواب بدهیم. اما باید اول تعریفی از گرافیک داشته باشیم.

گرافیک چیست؟

گرافیک به زبان ساده هنر استفاده از تصاویر است ولی این یک تعریف بسیار کلی است و باید جزئی‌تر به آن نگاه کنیم. گرافیک یعنی شما بتوانید با توجه به سواد بصری تصویر یا تصاویری خلق کنید که دارای ترکیب بندی صحیح و هویت بصری باشد. کار شما نشان دهنده هویت شماست نباید از این نکته غافل شوید.

از کجا شروع کنم؟

برای شروع گرافیک صرفا یاد گرفتن نرم افزارها کافی نیست. بلکه شما باید مبانی گرافیک و سواد بصری را بلد باشید تا بتوانید اثری کامل خلق کنید. شاید از خود بپرسید چرا به جای واژه کامل از واژه زیبا استفاده نکردم. برای پاسخ به این سوال شما را دعوت میکنم به خواندن تعریف زیبایی شناسی در مقاله  بررسی نورپردازی و زیباییشناسی موزه های دریایی با تاکید بر ارتقا کیفیت فضایی، دومین کنگره بین المللی علوم و مهندسی، آلمان -دانشگاه هامبورگ، دبیرخانه دائمی کنفرانس.

زیبایی‌شناسی

زیبایی یک کیفیت است و نمی‌توان تعریف مشخصی از آن ارائه داد و از دیرباز تاکنون از ارسطو تا کانت و نیچه بسیاری تلاش کرده‌اند تا تعریف مشخصی برای زیبایی ارائه کنند. ازآنجایی‌که ذات هر انسان با انسان دیگر متفاوت و زیبایی را شاید بتوان فراتر از عقلانیت دانست، ازاین‌رو هیچ‌گاه نمی‌توان ملاک و یا تعریف مشخصی برای زیبایی قرار داد و زیبایی شاید هر آن چیزی باشد که برای هر فرد حسی خوش‌آیند را تداعی کند. “

پس می‌توان نتیجه گرفت زیبایی نسبی است و هرچیزی زیبایست و هرچیزی زیبا نیست. اما بازگردیم به سوال اصلی، برای شروع می‌بایست سواد بصری و زیبایی را مطالعه کرد که این موارد می‌تواند از تحصیلات آکادمیک و یا از مقالات و کتاب‌ها کسب شوند.

با توجه به تجریبات شخصی می‌توانم کتاب مبادی سواد بصری به نویسندگی دونیس ا. دانیس و به ترجمه مسعود سپهر را برای یادگیری مقدمات سواد بصری به شما عزیزان پیشنهاد کنم.

حال که سواد بصری و زیبایی را آموختید می‌بایست به سمت یادگیری نرم افزارها بروید.

آکادمیک و یا خودآموز؟

بزرگترین و شاید چالش برانگیزترین سوال این باشد و پاسخ دادن به این سوال نیز بسیار دشوار خواهد بود. اما قبل از پاسخ باید گفت برای بهترین جواب نیاز به مشاوره دارید. حال اگر فکر می‌کنید که زمان مناسبی برای مشاوره نیست باید بگویم همه چیز به خود شما بستگی دارد. خود شما هستید که باید کشف کنید کدام روش کارایی بیشتری برایتان دارد. باید هر دو روش را امتحان کنید و ببینید در کدام از این دو راه بازدهی بیشتری دارید.

تشخیص آموزش و آموزشگاه خوب از بد

سوالی اساسی و بسیار مهم که در آینده شما نقش زیادی خواهد داشت. متاسفانه امروزه زمان زیادی از آموزش در آموزشگاه‌ها و ویدئوهای آموزشی صرف صحبت درباره آشنایی با منوها و ابزارها می‌شود که از نظر نگارنده با توجه به سابقه تدریس نرم افزار فتوشاپ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند این زمان می‌تواند بهتر استفاده شود و نهایتا یک و یا دو ساعت زمان برای این مبحث کافیست. از نظر بنده آموزش می‌بایست پروژه محور باشد و از روش‌های ترسیم آغاز شود چرا که اگر شما ترسیمات را نیاموزید بی‌تردید در آینده به مشکل خواهید خورد و توان تصویرسازی نخواهید داشت. اما چرا پروژه محور؟ در زمان انجام پروژه علاوه بر یادگیری ابزارها و محیط نرم‌افزار با مشکلاتی که در آینده برایتان پیش خواهد آمد مواجه خواهید شد و آمادگی لازم را برای حل این مشکلات بدست خواهید آورد. آموزشگاه‌هایی که می‌توانم به شما پیشنهاد بدهم مجتمع فنی تهران و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است.

چه نرم‌افزارهایی را یاد بگیرم؟

نخست تصمیم بگیرید در کدام زمینه می‌خواهید فعالیت داشته باشید. گرافیک دو بعدی یا سه بعدی، متحرک یا ایستا؟ سپس تصمیم بگیرید در کدام شاخه‌های این زمینه‌ها می‌خواهید فعالیت کنید. می‌خواید یک طراح ست اداری باشید یا یک نقاش دیجیتال؟ می‌خواهید گرافیک سه بعدی را در شاخه معماری کار کنید یا در شاخه بازی‌سازی؟

واضح بگویم باید هدفتان را مشخص کنید حتی پس از انتخاب یک زمینه و یک شاخه باید جزئی‌تر شوید و تخصصی خاص انتخاب کنید.

اما باید گفت نرم‌افزارهای کمپانی ادوبی مانند فتوشاپ و ایلاستریتور پایه و اساس گرافیک دیجیتال هستند و آموختن این دو نرم‌افزار اجتناب ناپذیر است.

برای انتخاب نرم‌افزارهای تخصصی باید از متخصصان آن زمینه کمک بگیرید.

چه کامپیوتر یا لپ تاپی نیاز دارم؟

باز هم مانند بالا باید زمینه و شاخه خود را انتخاب کنید چرا که طبیعتا نرم‌افزارهای سه بعدی نیاز به سیستمی قوی‌تر دارند و نرم‌افزارهای متحرک سازی نیز نیاز به سیستمی به‌روز و قدرمتند دارند.

اما برای شروع با توجه به تجربیات شخصی و روند به‌روزرسانی این نرم‌افزارها باید گفت نیاز به سیستم حداقل با مشخصات زیر خواهید داشت.

Cpu: i5 4000 series

Ram: 6gig ddr3

Graphic: 2gig geforce 710m

Ssd: 256gig

Hdd: 1t

بازار کار؟

متاسفانه باید بگویم بازار کار گرافیک به شدت اشباع شده و تاثیرات منفی شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام بر روی این بازار بیشتر از گذشته به چشم می‌آید، از این نباید دل به آن بازار کاری رویایی سابق بست. متاسفانه این روزها بسیاری از گرافیست‌ها با ورود افراد غیر متخصص به این صنعت که صرفا هزینه پایینی دریافت می‌کنند دیگر توان فعالیت ندارند. اما جامعه مجازی گرافیست‌های ایران (snig.ir) در تلاش است فرصتی برای دیده شدن افراد جویای نام و جویای کار فراهم کند.

Taggs:
۱ Comment
  • مهران ۸:۲۱ ب٫ظ اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹ پاسخ

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

Write a comment